راهنمای نظافت منزل برای تازه عروس ها

بعد از ازدواج یکی از دغدغه های نو عروس ها مواجه شدن با حجم زیاد کارهای نظافت منزل و سردرگمی برای انجام آن می باشد. همه ما روش های متفاوتی برای تمیزی و نظافت منزل مان داریم. راهکار هایی که با توجه به چیدمان و نوع ساختمان، متفاوت خواهد بود. با ما همراه باشید تا نکاتی را برای تمیزی هر چه بهتر منزل به شما معرفی نماییم.

راهنمای نظافت منزل برای تازه عروس ها

 

مقدمه

نظافت منزل از جمله کارهایی است که باید روزانه انجام شود. گردگیری دکور، میز و مبلمان، اشیاء موجود در اتاق ها، شستشو و تمیزکاری اتاق ها، سرویس بهداشتی و غیره همگی باید با اصول مخصوص به خود انجام شوند تا به سلامتی شما نیز صدمه وارد نکند.

انجام این همه فعالیت در یک روز تعطیل که می خواهید به کارهای شخصی، تفریحات و آخر هفته خود بپردازید روش درستی نیست. در این رابطه نکات و اصول نظافتیِ روزانه منزل را به شما توصیه می نماییم که راهگشای این امر دشوار خواهد بود.

 

مرتب کردن تخت خواب

وقتی صبح زود از خواب برمی خیزید اولین کار، قبل از اینکه دست و صورت خود را بشویید یا به سراغ صبحانه بروید، مرتب کردن تخت خوابتان است. با این کار انرژی مثبت را به خود تزریق کرده اید. چرا که با دیدن نظم اتاق، حس خوب چیدمان منظم را تجربه خواهید کرد.

 

هر کاری را همان لحظه انجام دهید

اگر در طول روز با ابزار، لباس، اشیاء و لوازم منزل سروکار دارید. همیشه بیاد داشته باشید پس از استفاده لوازم را در جای مخصوص به خودشان قرار دهید. با این کار دیگر نیازی نیست ساعت ها زمان خود را صرف مرتب کردن منزل نمایید.

 

کار امروز را به فردا مسپار

نظافت منزل از جمله مواردیست که هرچه بیشتر به تعویق انداخته شود، طبیعتا انجامش دشوار خواهد شد. به عنوان مثال شستن ظرف ها اگر با تاخیر انجام شود، جرم ظرف ها سخت تر برطرف خواهد شد و شستشو و تمیزی آنها بسیار خسته کننده خواهد شد. اگر روی مبل یا فرش نوشیدنی و یا غذا بریزد، بهتر است در لحظه اقدام به رفع چربی و یا لک کنید. با گذشت زمان و دیر اقدام کردن به تمیزی باعث می شود لک و جرم به عمق الیاف فرش و یا مبلمان نفوذ کرده و رفع آن دشوار یا غیر قابل ممکن شود.

از جمله موارد مهم می توان به یخچال اشاره کرد. مرتب بودن یخچال از مهم ترین بخش های آشپزخانه بحساب می آید. همواره یخچال را تمیز نگهدارید و بطری های آب، کیک و دسرها، میوه ها و سایر خوراکی ها را در قفسه و ردیف مربوط به خود قرار دهید.

 

نظافت سریع و لحظه ای

شب ها قبل اینکه بخوابید بهتر است آشپزخانه را مرتب کنید، ماشین ظرفشویی را از ظرف های شسته شده تخلیه نموده و آن ها را در قفسه های مخصوص به خودشان بگذارید.

کفش ها را هنگاهی که تعویض می کنید سریعا به داخل جا کفشی گذاشته و از تجمع آن ها در مقابل در ورودی و یا راه رو جدا خودداری نمایید.

تمیزی منزل فقط منحصر به زمان میهمانی داشتن و آخر هفته ها نیست. سعی کنید فنگشویی مناسب را همیشه در منزل داشته باشید. با این کار آرامش را به خود و خانواده خود هدیه داده اید. علاوه برآن با انجام تدریجی کار ها از خستگی مفرط جلوگیری می کنید.

مراقب سلامتی تان باشید. بسیاری از خانم های خانه دار در دوران جوانی متاسفانه کارهای دشوار منزل، کارهای پر حجم و طولانی و شستشوهای سخت و طاقت فرسا را به تنهایی انجام می دهند. متاسفانه بدن آن ها دچار آسیب هایی می شود که سال ها بعد درمانش ممکن است غیر قابل جبران باشند. شما مهمترین شخص زندگی تان هستید که امروز زندگی می کنید پس به خودتان اهمیت دهید.

اگر فکر می کنید کارهای منزل سنگین، خسته کننده و آسیب رسان هستند؛ سعی کنید از خدمات شرکت های نظافتی معتبر شهر خود که خدمات نظافتی را با بهترین و مناسبت ترین قیمت ارائه می دهند، استفاده نمایید.

افرادی که در این شرکت ها مشغول به فعالیت هستند، از تجربه و مهارت لازم برای انجام امورات مربوط به نظافت منزل و ساختمان برخوردار هستند. در صورت نیاز حتما کار را به آن ها بسپارید. با این کار شما با مناسب ترین قیمت هم میتوانید منزلی تمیز داشته باشید و هم زمان خود را صرف انجام فعالیت های ضروریتان نمایید.

 

تهویه مناسب منزل را انجام دهید

هر روز صبح در تایم مناسب، درب و پنجره ها باز کنید تا هوای تازه در خانه جریان پیدا کند. ورود هوای تازه باعث طراوت و شادابی روحیه تان خواهد بود. در صورت وجود فضای کافی برای ردو بدل شدن جریان هوا، تهویه هوای منزل به بهترین شکل ممکن انجام خواهد گرفت. در اینصورت دیگر از بوی نامطبوع منزل که ناشی از پخت و پز، تعریق، گرمای ساختمان و غیره است خبری نخواهد بود.

راهنمای نظافت منزل

جزئیات را فراموش نکنید

تلویزیون، تلفن، سطل های زباله ی سرویس بهداشتی، کلید و پریزها، آیفن های درب باز کن و دستگیر های درب اجزاء ریز و کوچک منزل هستند و در تمیزی منزل ممکن است زیاد به چشم نیایند. اما هنگامی که این خرده کارها را انجام می دهید خواهید دانست به سلامتی خود کمک شایانی نموده اید.

پریز ها، دستگیره درب ها و تلفن از جمله مواردی هستند که هر روز با دست و یا بدن شما در ارتباط هستند. اصابت دست کثیف به چشم، گوش و بدن ممکن است باعث عفونت هایی شود که از آن غافل بوده اید. شاید هرگز ندانید عفونت، ناشی از چه چیزی باشد. پس در تمیزی و نظافت منزل جزئیات را فراموش نکنید.

 

ضدعفونی کردن سینک و توالت

بیشترین تجمع باکتری ها و میکروب ها در سینک ظرفشویی و توالت صورت می گیرد. تمیزی ظاهر و آب ریختن ممکن است بنظر شما راهکار خوبی باشد. دقت داشته باشید این دو قسمت از منزل هر سه روز حتما ضد عفونی شوند. می توانید از شوینده هایی مانند وایتکس و سفید کننده مخصوص سینک و یا استفاده از تیرک، وایتکس و جرم گیر های مخصوص برای نظافت توالت و سرامیک استفاده نمایید.

در صورتی که بخواهید به صورت طبیعی تمیز نمایید، می توانید با استفاده از سرکه به ضد عفونی کردن محیط بپردازید. کافیست سینک و یا کاسه توالت را به مدت 15 دقیقه به سرکه آغشته نموده و بعد از آن با فرچه و یا جاروی مخصوص بشویید. می توانید برای اطمینان از تمیزی بیشتر مقدار کمی الکل صنعتی به سرکه اضافه کنید.

 

موهای موجود در فرش را به آسانی بگیرید

بسیاری از خانمها با مشکل جمع آوری مو بر روی فرش و یا موکت منزل مواجه هستند. برای جمع آوری هرچه آسان موها، کافیست یک چتکه مخصوص فرش داشته باشید کمی آن را خیسانده و روی فرش یا موکت بکشید. با این کار، چتکه موهای پخش شده در سراسر فرش را به خود گرفته و راحت می توانید از آن جدا نمایید و دور بریزید.

پس از آن فرش را جاروکشیده. بعد از اینکار تفاوت و تمیزی فرش را احساس خواهید کرد.

هیچ گاه دنبال راه کارهای پیچیده و سخت نباشید. گاهی از کمترین امکانات و مواد می توانید بهترین خدمات را داشته باشید. بعنوان مثال برای ساختن شوینده های دست ساز خانگی، می توان آب، مایع ظرفشویی، سرکه و الکل صنعتی را مخلوط نموده و یک شوینده قوی و طبیعی داشته باشید

(نکته: این محلول قابل اشتعال بوده از تماس آن با آتش و حرارت خودداری نمایید).

 

شستشوی مرتب لباس ها

سعی کنید لباس هایتان را مرتب تمیز نگهدارید و لباس های کثیف را مستقیم بشویید. هر لباسی لک، جرم و عرق خاص خود را دارد. هر چه این لک ها بیشتر بماند، زمان و مواد شوینده بیشتری مصرف می کنند. از طرفی ممکن است به بافت و الیاف لباس ها در شستشوهای طولانی آسیب برسد.

نکته دیگر در شستشوی سریع لباس ها که به آن باید دقت داشت؛ احتمال ایجاد بیماری های پوستی مانند انواع حساسیت زیاد است. این حساسیت ها ممکن است با خشکی پوست مانند قارچ و یا جوش بر روی بدن ظاهر شوند.

لباس ها را دسته بندی نموده به میزان کثیفی و لک آن ها،جنس الیاف، لباس فرم یا منزل، لباس زیر یا لباس کودکان. در شستشو حساسیت لازم را برای سلامتی تان داشته باشید. پس از خشک شدن لباس ها، بلافاصله آنها را مرتب نموده و در قفسه و یا کشوهای مخصوص به خودشان قرار دهید.

 

در آخر

تمامی مواردی که در بالا گفته شد از بهترین راهکارهاییست که، می توانید برای سهولت در نظافت منزل خود بکار ببرید. اما کارهایی مانند شستن و تمیز کردن شیشه ها، درب ها، راه پله، نمای ساختمان و غیره را چگونه می توانید تمیز نمایید؟

شما به عنوان یک خانم خانه دار و یا مسئول نظافت منزل خود، باید رعایت اصول موارد ایمنی را جدی بگیرید.

خیلی از ابزارها و تجهیزات تا زمانی که تجربه و مهارت کافی را نداشته باشید بکارتان نخواهند آمد. در این زمینه شرکت های معتبر خدماتی، نظافتی و رنگ آمیزی می توانند شما را در این امر همراهی نماید.