فوت و فن نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها

بی­ شک زمانی که مهمان داریم یکی از دغدغه­ های همه ما این است که، چگونه باید این همه ریخت و پاش را تمیز کنیم؟ حال اگر مهمانان ما بچه­ های کوچک و شلوغ داشته باشند که اوضاع حالمان قابل توصیف نیست! از این رو، نه تنها از مهمانی لذت نمی­بریم، بلکه با فکر به نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها خیلی هم به ما سخت می­گذرد.

جالب اینجاست خیلی از افراد به دلیل نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها از مهمانی گرفتن و مراسم فراری هستند و ترجیح می­دهند، هیچگاه میزبان نباشند.

نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها

اما شما می­توانیم با رعایت چند نکته­ای که در این مطلب، راجع به نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها گفته می­شود، دیگر نگرانی بابت نظافت و تمیزکاری نداشته باشید و اوضاع را برای خود راحت بگیرد، همچنین از مهمانی خود نهایت لذت را ببرید.

چگونه بعد از رفتن مهمان ها نظافت را شروع کنیم؟

بعد از اینکه مهمان­ها منزل شما را ترک می­کنند و درب منزلتان بسته می­شود، به محض اینکه برمی­گردید با کوهی از ظرف­های کثیف و تلمبار شده، مبلهای بهم ریخته، آشپزخانه کثیف، خرده ریز غذا بر روی کف و خیلی موارد ناخوشایند دیگر مواجه خواهید شد. به اتاق خواب می­روید و می­بینید که این موضوع به اتاق­های شما هم سرایت کرده، و روتختی­های شما هم بهم ریخته شده است. مسلماً، با این حال شرایط خوبی ندارید، اما نگران نباشید وچند تکنیک را بکار ببرید تا در کمترین زمان ممکن خانه شما نونوار شود.

نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها با استراتژی مناسب

برای فن نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها اولین کاری که انجام می­دهید، تنظیم یک استراتژی خوب برای نظافت باشد. یک کاغذ و قلم بردارید و برای خود برنامه ریزی کنید. به طور مثال، اولین کار تا آخرین کاری را که باید انجام دهید را با قید شماره بندی بر روی کاغذ بنویسید و طبق همان مراحل پیش بروید. خواهید دید که امور نظافت به طور منظم و زودتر از آنچه فکرش را می­کنید، به اتمام می­رسد. پس اولین کار شما تنظیم یک استراتژی مناسب و منظم باشد. ما در اینجا به طور نمونه یک برنامه برای نظافت منزل بعد از رفتن مهمان های شما را بیان می­کنیم. شما می­توانید برای داشتن یک نظافت با برنامه، از آن استفاده کنید.

 

پله اول جمع آوری و شستن ظرف­ها

بهتر است اول از همه به جمع­آوری ظروف ریخت و پاشیده پذیرایی بپردازید. این کار را با نهایت دقت انجام دهید و عجله نداشته باشید. زیرا گاهی بی احتیاطی و عجله داشتن زیاد در جمع آوری ظروف سبب شکستن آنها خواهد شد. به شما پیشنهاد می­کنیم قبل از جمع کردن ظرف­ها، یک سطل زباله کوچک(تمیز و بدون لکه) برای خود تهیه کرده و با خود به سالن پذیرایی ببرید و در سالن پذیرایی، پوست میوه و دیگر را درون سطل زباله بریزید.

با این کار دیگر نیازی نیست ظرف­ها را به همراه پوست میوه و خوراکی­ها به آشپزخانه بیاورید. از این رو، علاوه بر اینکه سبب سرعت در کار می­شود، می­توانید چند ظرف را روی هم گذاشته و یک­باره به آشپرخانه ببرید.

بعد از اینکه تمام ظرف­ها جمع شد، حال باید آنها شسته شوند. برای این کار، اول از همه دستکش­های خود را به دست کنید تا پوست شما آسیبی نبیند. بعد به آرامی بدون عجله ظرف­ها را بشویید. در صورت داشتن ماشین ظرفشویی، سرعت نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها بیشتر خواهد شد.

 

پله دوم خشک کردن ظروف

بعد از اینکه تمام ظرف­ها شسته شد و از اتمام آنها مطمئن شده­اید، یک پارچه نخی تمیز برداشته و شروع کنید به خشک کردن ظروف، ظرف­ها را خشک کرده و هر ظرفی را در یک ردیف قرار دهید. به این معنی که، به طور مثال اگر بشقاب­هایی را خشک می­کنید که یک طرح هستند، آنها را خشک کرده و بر روی هم بگذارید. یا پیش دستی­ها را خشک و یک ردیف قرار دهید. با این کار علاوه بر نظمی که به ظرف­ها می­دهید، کار شما در هنگام قرار دادن آنها در داخل کابینت راحت­تر می­شود. بعد از اینکه تمام ظروف را خشک شد، آنها را بر روی محل قبلی، داخل کابینت بچینید.

 

پله سوم نظافت آشپزخانه

در نهایت زمانی­که ظروف جابجا شد، بهتر است کل آشپزخانه را تمیز کنید و بعد به سمت سالن و دیگر قسمت­های خانه بروید. در این مرحله تمام وسایل اضافی را داخل کابینت و بر سر جای خودشان قرار داده، اجاق گاز را پاک کرده، یخچال مرتب و بر روی کابینت دستمال بکشید.

 

پله چهارم تمیز کردن وسایل

به طور حتم، زمانی­که وسایل منزل بهم ریخته شده، جای لکه و همچنین کثیفی بر روی وسایل مانند میز و آینه و دیگر نقاط مشاهده می­شود. شما باید در این مرحله، از یک پارچه  تمیز و نمناک کمک بگیرید. به کمک این دستمال، تمام لکه ها با نهایت دقت پاک کنید. در ضمن برای اینکه بهتر جواب بگیرید، می­توانید با دستمال­های میکروفایبر این کار را انجام دهید.

بعد از اینکه لکه ها را از روی وسایل پاک کرده­اید، در صورتی که وسایلی مانند مبلمان یا هر وسیله دیگری که بهم ریخته بود، آنها را بر سر جای خود قرار دهید.

 

پله پنجم نظافت اتاق خواب

یکی دیگر از بخش­های منزل که باید در نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها انجام شود، اتاق خواب­ها خواهند بود. چون به طور حتم مهمانان از این قسمت­ هم استفاده کرده­اند، یا حتی در صورتی که مهمانان صاحب فرزند کوچک بودند، کودکان قطعا به آنجا سر زده و گاهی وسایل را جابجا کردند. برای نظافت این بخش هم مانند سالن پذیرایی عمل کنید، یعنی ابتدا لوازم را پاک کرده، سپس هر وسیله­ای را سر جای خود قرار دهید. در ضمن، اگر از اتاق خواب استفاده نشده و تمیز هستند، نیازی به نظافت آنها نخواهد بود و زمان خود را با نظافت آنها هدر ندهید.

 

پله ششم به سرویس بهداشتی سر بزنید

بی­شک یکی از قسمت­هایی که تردد زیادی داشته، سرویس بهداشتی است. از آنجایی­ که قطعاً قبل از آمدن مهمانان، مانند نکاتی که در مطلب فوت و فن­های نظافت سرویس بهداشتی گفته شد، نظافت سرویس بهداشتی را انجام داده­اید، دیگر نیازی به نظافت کلی نیست. فقط کافیست کف دستشویی  را شسته و شیرآلات تمیز شوند.

 

ماموریت نهایی

بعد از انجام تمام مراحل فوق، نوبت به جارو کشیدن می­رسد. از آشپزخانه شروع کرده و سپس سالن پذیرایی را جارو بکشید، در صورت نیاز به اتاق خواب­ها بروید. بعد از جارو کشیدن، زباله­ ها را از منزل خارج کرده. البته لازم به ذکر است که اگر دیر وقت بوده و موجب آزار و اذیت همسایه ها می­شوید، جاروبرقی را به فردا موکول کنید تا همسایه­ ها شاکی نشوند.

 

وقت ندارید؟ نگران نباشید

قطعاً، برخی از افراد که شاغل هستند و یا قادر به نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها نخواهند بود. این افراد هم بهتر است به خودشان نگرانی بابت نظافت منزل بعد از رفتن مهمانان خود راه ندهند. زیرا می­توانند از شرکت­های خدماتی و نظافتی برای این کار کمک بگیرند. تنها کافیست با شرکت نظافتی معتبر تماس گرفته و بنا به نیاز خود کارگر خانم یا آقا رزرو کنید. برای امور داخلی منزل، مانند نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها بهترین گزینه نظافتچی خانم خواهد بود.

نظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها

همچنین می­توانید اپلیکیشن شرکت نظافتی و خدماتی را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید، و از طریق برنامه نظافتچی مدنظر خود را رزرو کرده، تا بعد از تایید شدن شرکت در همان ساعت و تاریخی که سفارش داده­اید، کارگر منزل را به محل موردنظر اعزام کند. بنابراین جای هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت و مهمانی خود و دوره هم بودن با عزیزانتان نهایت لذت را ببرید.

چه در زمانی که خودتان امورنظافت منزل بعد از رفتن مهمان ها را بر عهده می­گیرید، که می­توانید با رعایت مراحلی که به شما در این مطلب پیشنهاد دادیم خیلی سریع و بدون دردسر نظافت را انجام دهید، چه زمانی که خودتان نمی­توانید نظافت را بر عده بگیرید، که در این صورت هم راه چاره وجود دارد و می­توان از شرکت­های نظافتی و خدماتی کمک گرفت.

 

نویسنده: دکتر علیرضا یوسفی زاده

گروه تولید محتوای طراحی سایت باران