ابزارهای نظافت منزل

ابزارهای نظافت منزل هر یک کاربردهای مختص خود را دارند. بسته به قسمتی که در منزل باید نظافت شود، ابزار نظافت نیز متفاوت خواهند بود. کارگران حرفه ای نظافت منزل همواره با خود ابزارهای نظافت را همراه دارند. استفاده از ابزارهای نظافت باید اصولی انجام شود. در این مقاله شما را با ابزارهای نظافت منزل بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

سطوح فلزی، چوبی، سرامیکی، استیل و انواع متریال در منزل وجود دارد. برای نظافت منزل، بهتر است قبل از نظافت ابزار نظافت را فراهم آورید. همانطور که یک نقاش ساختمان برای رنگ آمیزی نیاز به  قلم مو، غلطک و سایر لوازم نقاشی ساختمان دارد و یا یک طراح دکوراسیون برای طراحی نیاز به ابزار اندازه گیری، نرم افزار مناسب طراحی دکوراسیون و سایر اقلام دارد، یک نظافتچی ساختمان و یا فردی که قصد نظافت منزل را دارد باید ابزار مخصوص به خود را داشته باشد.

نظافت منزل چیست؟

نظافت منزل شامل:

نظافت حمام و سرویس بهداشتی : نظافت پنجره، نظافت کاشی و سرامیک، نظافت آینه ها و شیر آلات است.

نظافت آشپزخانه: نظافت کف آشپزخانه، نظافت پنجره، نظافت کابینت ها، نظافت سینک ظرفشویی، نظافت اجاق گاز و نظافت لوازم برقی موجود در آشپزخانه.

نظافت پذیرایی و  اتاق خواب: نظافت پنجره ها، نظافت کفپوش، نظافت کمد و دکورها، نظافت پرده ها، نظافت فرش و نظافت مبلمان.

نظافت بالکن(تراس): نظافت کف بالکن، نظافت نرده ها و نظافت پنجره ها.

نظافت بیرون ساختمان: نظافت راه پله ها، نظافت پارکینگ(نظافت نرده ها، نظافت آسانسور، نظافت شیشه و آینه ها) می باشد.

برای نظافت هرکدام از قسمت های نام برده شده در منزل باید ابزار مخصوص نظافت به خود را بکار برد.

ابزار نظافت منزل

ابزارهای نظافت کف ساختمان

جارو

جارو می تواند شامل جاروی چوبی سنتی و یا جارو برقی باشد. جاروهای سنتی در گذشته علاوه بر نظافت منزل، حکم گردگیر را نیز داشته اند. با پیچیدن پارچه ای دور آن، تار عنکبوت و گردگیری سقف و دیوارها انجام می شد. نوع دیگر جارو، می توان به جارو برقی اشاره نمود. هرچند قبل استفاده از جارو برقی، باید نظافت های مقدماتی کف اتاق را انجام داد و سپس برای جمع آوری آشغال های ریز و درشت از جارو برقی استفاده کرد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

برای اینکه عمر جاروی سنتی، زیاد شود آن را بعد از استفاده با آب نمک خیسانده و خشک کنید و یا با آب و صابون قبل استفاده شسته و آماده استفاده کنید. جاروی حمام و توالت نیز از نوع پلاستیکی و ضد آب هستند. چرا که همیشه در محیط مرطوب نگهداری می شوند باید در مقابل پوسیدگی و فرسایش مقاوم باشند. جارویی که برای نظافت توالت استفاده می شود، هیچگاه برای نظافت حمام مورد استفاده قرار نگیرد. در غیر اینصورت باعث انتقال بسیاری از میکروب ها، ویروس ها، بیماری های پوستی و سایر امراض می شود.

تی

تی ها را می توان بصورت خشک و یا مرطوب استفاده نمود. بسته به نوع تی طریقه مصرف آن متفاوت خواهد بود. در نظافت منزل برای حذف آسان و بهتر آشغال ها و گرد و غبار، از تی های خشک استفاده می شود. اما هنگامی که نظافت منزل با لکه بری و تمیزی همراه است، حتما باید با آب بکار برده شود. بعد از هر بار استفاده، بهتر است، تی را با آب گرم و صابون شسته و بگذارید در مقابل آفتاب مستقیم خشک شود و میکروب های موجود، با تابش نور مستقیم از بین خواهند رفت.

خاک انداز

خاک انداز از جمله ابزار نظافت منزل بحساب می آید. خاک انداز در انواع، پلاستیکی، فلزی و غیره تولید می شود. بهتر است از نوع پلاستیکی آن استفاده نمایید. خاک انداز پلاستیکی باعث ایجاد خش در کف اتاق نمی شود.

سطل آب

گاهی برای نظافت پنجره ها، نظافت شیشه ها، نظافت کف و نظافت درب ها لازم است سطل آبی در کنار خود داشته باشید. بعد از هربار تمیز کاری با پارچه، تی، اسفنج و یا هر نوع ابزار نظافت که در دست کار است، در آب سطل تمیز کرده و کار را ادامه داد. گاهی می توان از سطل آب برای جلوگیری از هدر رفتن آب هنگام نظافت درب ها، نظافت پارکینگ و حیاط یا نظافت کف استفاده نمود، با این روش، بجای باز بودن دائم شیر آب، یک سطل آب در محل ریخته و آن را تمیز می نماییم.

تی آب جمع کن

از جمله ابزارهای نظافت منزل به تی آب جمع کن می توان اشاره کرد. این وسیله می تواند بهترین گزینه برای خشک کردن سطوح سرامیکی، کاشی شده، کفپوش دار باشد. بعد از شستشو سطح مورد نظر، مانند حمام، توالت، آشپزخانه می توان با طی آب جمع کن به هر چه سریعتر خشک شدن محل کمک نمود. این تی از رسوب کردن آب و ایجاد لکه بعد از شستشو جلوگیری می نماید.(نکته: تی آب جمع کن آشپزخانه و سرویس بهداشتی مجزا از هم باشند. هیچگاه از تی مشترک برای نظافت بخش های مختلف منزل استفاده ننمایید).

برس توالت

از انواع ابزار نظافتی می توان از برس توالت که برای نظافت کاسه توالت، با ریشه های پلاستیکی و زبر، جهت پاک کردن لکه و جرم ها استفاده می شود نام برد. دو نوع برس توالت وجود دارد: 1. برای نظافت قسمت های برجسته و سطحی 2. برای نظافت قسمت های تو رفته و درزها در توالت.

برس فرش

برس های فرش یا چتکه فرش معروف هستند. ابزار نظافت بسیار کارآمد در تمیزی فرش. در روش های شستشوی سنتی فرش از برس فرش برای لکه گیری و شستن فرش استفاده می شود. امروزه نیز همچنان کاربرد و جایگاه خود را حفظ کرده است. برای نظافت منزل قبل از جارو زدن می توانید، جمع آوری مو، نخ و الیاف چسبیده به فرش را با استفاده از برس مرطوب و خیس خورده به راحتی انجام داد. بعد از این نوع نظافت فرش، رج ها و بافت های قالی بخوبی خود را نشان خواهند داد و تمیزی فرش بیشتر نمایان خواهد شد.

برس لباس و پارچه

گاهی لباس ها پرز می گیرند و یا ریزش مو بر روی لباس اجتناب ناپذیر است. می توانید با برس مویی آنها را جمع کرد. بطوریکه قبل از استفاده کمی برس را مرطوب کرده و بر روی سطح پارچه بکشید تا تمیز شود. دقت داشته باشید برس را خیس نکنید تا ایجاد لک و رد روی پارچه نکند. برس هایی برای مبلمان مورد استفاده هستند. گاهی جاروبرقی همه آشغال های موجود در مبلمان مخملی، کرک دار و برجسته را نمی گیرد. با استفاده از برس می توانید به نظافت مبلمان پرداخت سپس جارو برقی بکشید.

مسواک

مسواک های کهنه و قدیمی می توانند به عنوان ابزارهای نظافت منزل مورد استفاده قرار گیرند. می توانید با استفاده از مسواک های قدیمی؛ توستر، اجاق گاز، درزهای کاشی و سرامیک، اطراف شیرآلات و سایر قسمت هایی که دسترسی دشوار است را تمیز نمود(از یک مسواک برای نظافت همه سطوح استفاده نکنید).

دستکش

هنگام استفاده از شوینده ها و گردگیری دستکش داشته باشید. گاهی اوقات شما ممکن است در لحظه متوجه آسیب های وارده نشوید. اما در دراز مدت ممکن است این عوارض بصورت ناگهانی و پیش بینی نشده بروز کنند که ممکن است جبران آن دیر باشد. اول ایمنی بعد کار.

دستمال

دستمال ها ابزارهای قدرتمند نظافتی هستند. انواع دستمال ها با کاربردهای متفاوت برای نظافت منزل در بازار موجود هستند. بهترین نوع دستمال دستمال های میکروفایبر هستند که از تکنولوژی نانو بهره برده اند. این دستمال ها دیر تر کثیف شده، میکروب و لک کمتری بخود می گیرند و برای بسیاری از سطوح قابل استفاده هستند. از طرفی نظافت و شستشوی آنها به آسانی انجام می شود و زود خشک می شوند. دستمال های نظافتی، بعد از هر بار نظافت شسته شود، تا آلودگی های قدیمی به محیط جدید منتقل نگردد. از دستمال های بدون پرز و کرک برای گردگیری و نظافت استفاده نمایید.

اسکاج و اسفنج

ابزار نظافتیِ اسکاج انواع نرم و سخت برای شستشوی ظروف دارند. اسکاجی که برای ظروف شیشه ای، چینی، ملامین، بلور، قابلمه های تفلون، نسوز، چدن و پیرکس استفاده می شود حتما از نوع نرم باشد. در نظافت قابلمه های رویی، مسی، آهنی استفاده از سیم های ظرفشویی و اسکاج های سخت بلا مانع است. اسفنج ها کاربردی مشابه اسکاج ها دارند. علاوه بر آن برای شستن و نظافت سینک ظرفشویی، کف پوش ها، دیوارهای قابل شستشو و نظافت فرش با شامپو فرش بکار می روند(برای هر متریال اسکفنج مخصوص در نظر بگیرید).

 

 

سخن پایانی

برای سهولت در امر نظافت، به شرکت های خدماتی معتبر مراجعه نمایید. استخدام خانم برای نظافت منزل انتخابی حساب شده خواهد بود. چرا که خانم ها بیشتر با چم و خم نظافت منزل و ریزه کاری های آن آشنا هستند و با دقت بیشتری به نظافت می پردازند.

قبل از سپردن منزل خود به افراد غریبه از اعتبار و سوابق کاری نظافتچیان و شرکت خدماتی اطلاعات لازم را کسب نمایید.

 

نویسنده: آمنه ظریفی