نکاتی که کارگران نظافت منزل باید رعایت کنند

یک کارگر نظافت منزل باید اصول و استانداردهای نظافت را بخوبی بداند؛ تا مشتریان همواره راضی و وفادار برای خدمات خود داشته باشد.

ابزار نظافت منزل

برای تمیزی منزل نیاز به تهیه ابزارهای گران قیمت، با قابلیت های زیاد نیست. برای نظافت منزل، نقاشی ساختمان و یا سایر حرفه ها؛ قبل از تهیه ابزارهای گرانقیمت و هزینه بر، تجربه و مهارت است که قابلیت های یک فرد را مشخص می کند. پس حرفه ای و تخصصی عمل نمایید تا اعتماد مشتریان راجلب کنید و در سریعترین زمان نظافت منزل را شروع و به پایان برسانید. با این حال تحت هر شرایطی جزء بهترین ها معرفی می شوید.

ابزار نظافت منزل
1. استفاده از پارچه های میکروفیبر برای تمیز کردن استفاده نمایید

استفاده از پارچه های میکروفیبر به مراتب کار را نسبت به پارچه های نخی و اسفنج ها و حوله ها آسان نموده اند. این پارچه ها قابلیت شستشو و خشک شدن سریعتری دارند. با این حال احتمال تجمع باکتری ها در آن کمتر می باشد. محلول های مناسب پارچه های میکروفیبر: ترکیب آب و سرکه سفید و یا محلول هایی حاوی آب، صابون و سرکه سفید بعنوان تمیزکننده های چند منظوره می باشند. پارچه های میکروفیبر توانایی تمیزی سطوح را تنها با آب تا 99 درصد دارند و قدرت پاک کنندگی ای حدود 3 برابر بیشتر از پارچه های نخی و معمولی دارند. در بعضی از بیمارستان ها نیز از پارچه های میکرو فیبر بعلت جذب کمتر باکتری ها در طراحی لباس ها و استفاده در توالت ها بکار گرفته می شوند.

2. استفاده از پاک کننده های مخصوص

هنگام تمیزی شیشه ها و سطوح سعی کنید از دستکش های مخصوص استفاده نمایید. دست هایتان در تماس مستقیم با شوینده ها و جرم گیرها قرار نگیرد، اینگونه از پوست دستان خود مراقب کرده اید و ضامن سلامتی آن ها نیز خواهید بود. یادتان نرود بعنوان یک کارگر نظافت منزل، تمام هنر شما در کارآیی دستانتان نهفته است.

3. نظافت آشپزخانه

شوینده های مناسب

در آشپزخانه هر بخش متریال مخصوص به خود را دارد. کابینت ها، اُپن، لوازم برقی، کف پوش ها، میز ناهار خوری و غیره، هریک پاک کننده مخصوص به خود را نیاز دارند. سعی کنید از استفاده یک پاک کننده برای چند جنس متفاوت جدا خودداری نمایید. محلولی که مناسب استیل است ممکن است به چوب و یا ام دی اف صدمه وارد کند و به مرور استفاده از آن باعث برآمدگی و از بین رفتن پوشش رویه آن گردد و یا استفاده از پاک کننده های کاشی و سرامیک هیچگاه برای نظافت و تمیزی سینک، سطوح استیل و شیرآلات توصیه نمی شوند. گاهی بعضی از شوینده ها قابلیت از بین بردن بوهای نامطبوع را دارند مانند شوینده هایی که در سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند؛ در این صورت استفاده از آن ها در فضای منزل و اتاق ها هرگز توصیه نمی شود. بلافاصله پس از شستشو سطوح، آن را خشک نمایید. در بسیاری از موارد مشاهده شده، رسوبات ناشی از ماندگی آب در سطح های صاف و شفاف خود عامل اصلی ایجاد لک های ماندگار هستند. در هر زمینه ای تخصصی و حرفه ای عمل کنید تا مهارت و اعتبارتان معرف حرفه یتان باشد.

مراقبت پس از تمیزی

در صورت امکان نکاتی را برای تمیزی آسان تر منزل به خانم های خانه دار و یا صاحب ساختمان بدهید. ارائه مشاوره در این زمینه گاهی باعث راحتی کار مشتریان خواهد بود تا زمانی که خود اقدام به نظافت می نمایند، راحت و ساده تر و با کمترین قیمت از شر جرم ها و کثیفی ها خلاص شوند. خدماتی را پس از نظافت منزل بعنوان پشتیبانی در صورت لزوم می توانید به آن ها ارائه دهید. با این کار حسن انجام کار و صداقت خود را به ایشان ثابت کرده اید. حال مسلما اگر نیاز به نظافت مجدد و یا درخواست خدمات بیشتر داشته باشند، به شما مراجعه خواهند نمود. این امر را خلق مشتری وفادار گویند.

استفاده از نوشابه بعنوان پاک کننده

گاهی می توان بجای جرمگیری و لکه بری های طولانی و خسته کننده، از نوشابه استفاده نمود. کافیست با استفاده از اسفنج و یا پارچه مخصوص، سطح مورد نظر را آغشته به نوشابه نمود و آن را تمیز نمایید.

4. تمیزی حمام

شوینده های مخصوص به حمام باید خاصیت جرمگیری، لکه بری، ضد عفونی و بو بری داشته باشند. در استفاده از این شوینده ها سعی کنید از دستکش مناسب استفاده نمایید. هیچگاه از محلول های پاک کننده ی اسیدی، در تماس مستقیم دست استفاده ننمایید. تهویه مناسب و هوای آزاد هنگام نظافت در نظر گرفته شود. حتما پنجره های سرویس بهداشتی را باز نموده و هواکش ها را روشن نمایید. حمام، توالت و آشپزخانه از جمله قسمت های پر کار و دشوار منزل برای تمیزی است. اگر روزانه تمیز شوند دیگر نیازی به نظافت های دشوار و وقتگیر نمی باشد.

5. نظافت اتاق نشیمن

یکی از پر رفت و آمد ترین و پرکاربرد ترین اتاق های ساختمان اتاق نشیمن است. مسلما اتاقی که عبور و مرور و استقرار زیادی داشته باشد، بررسی و نظافت بیشتری را می طلبد. تمیزی مبلمان، گردگیری تلویزیون و میزهای کوچک، تمیزی کف اتاق، موکت و فرش ها، قسمت های پنهان و کنج های اتاق و سایر وسایل موجود، از جمله مواردیست که باید به آن ها اهمیت داده شود. برای نظافت اتاق نشیمن ابتدا بهتر است تمیزکردن مبلمان(لکه بری، تمیزی بالشتک ها، گردگیری)، میزها(لکه گیری، گردگیری) و دکوری ها(لکه گیری، جرم گیری، گردگیری) انجام شود.

بعد از آن به سراغ تمیزی کفپوش، موکت، فرش ها(لکه بری، جارو زدن، پرزگیری) و جمع آوری آشغال می روید. در نهایت به گردگیری کلی اتاق بپردازید. چرا که ذرات گردو غبار ناشی از نظافت ممکن است هنوز در هوا پراکنده باشند، پس بهترین زمان برای گردگیری نهایی اتاق نشیمن، مرحله آخر می تواند باشد.


نکات مهم در رابطه با گردگیری

پارچه های مخصوص گردگیری را مرتبا بعد از هر نظافت بشویید و خشک نمایید. پارچه هایی که در نظافت آشپزخانه استفاده می شوند به مراتب از پارچه هایی که برای گردگیری و تمیزی در سایر اتاق ها استفاده می شوند آلوده تر و چرب تر هستند. دقت لازم را در رفع آلودگی های آن ها داشته باشید.

شستشوی پرده های ساختمان، دو بار در سال انجام می شود. نظافت پرده ها بایستی با اصول و بر اساس نوع پارچه انجام شود. قبل از خیساندن باید گردو غبار موجود در سطح آن گرفته شود، سپس با محلول های مناسب و پاک کننده ها شسته شوند.

 

6. نظافت اتاق خواب

از جمله اتاق هایی که گاها دیده می شود بخاطر رفت و آمد کم، به نظافتش زیاد اهمیت داده نمیشود اتاق خواب است. همانطور که می دانید یکی از اصول یوگای ذهن، نظافت و پاکیزگی محیط استراحت است. هنگامی که شما با خاطری آشفته، ذهنی مالامال از درگیری های روزانه به اتاق خواب خود می روید، کمترین انتظاری که می رود وجود فضای مناسب، منظم و تمیز است که روح شما در آنجا آرام گیرد. گردگیری، نظافت کف اتاق و فرش، تمیزی شیشه و آینه ها، منظم بودن لباس ها و تخت از جمله قسمت های مهم نظافت در یک اتاق خواب ایده آل است. گاهی برای احساس آرامش بیشتر برای نظافت از اسپری های معطر پاک کننده و یا خوشبو کننده های هوا یا در صورت امکان استفاده از عود فضا را دلنشین تر خواهد کرد.

سخن پایانی با نیروهای نظافتی

یک کارگر نظافت منزل باید ویژگی های مثبت اخلاقی نیز داشته باشد و در شرایط مختلف رفتارهای خود را بتواند مدیریت کند. بعضی از افراد ممکن است عادت داشته باشن که مرتبا فردی که به نظافت منزلشان مشغول است را تحت نظر بگیرند. این افراد ممکن است از بابت تمیزی وسواس داشته باشند و یا از لحاظ اجتماعی بد بین باشند. ممکن است در حین انجام کار خرده فرمایشات و یا دستورهای نابجایی برای کارهایی غیر از آنجا در حیطه وظایفتان است داشته باشند.

ما به شما توصیه می کنیم در همان ابتدا تمامی مفاد و مواردی که تحت پوشش یک کارگر نظافتی است را به ایشان متذکر شوید تا در حین انجام وظایفتان باعث ایجاد مزاحمت نشوند. سعی کنید همواره شفاف و صادق باشید. به هیچ عنوان به قسمت های مختلف ساختمان سرک نکشید، اشیاء و ابزاری را جابجا ننمایید؛ چرا که در صورت مفقود شدن شما باید پاسخگو باشید. در مقابل افراد ناملایم، سعه صدر داشته باشید و هدفتان که انجام نظافت است را به بهترین روال ادامه دهید تا همواره از لحاظ حرفه ای و اخلاقی حرف اول را در میان رقیبان خود بزنید.

امیدواریم در این مقاله نکات مفید و ارزشمندی در اختیارتان قرار داده باشیم.

 

نویسنده: آمنه ظریفی

گروه تولید محتوای طراحی سایت باران