قدم به قدم تا نظافت کامل منزل

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که روزهای شلوغی را می گذرانید، برنامه ریزی روزانه ی نظافت منزل می تواند گزینه مناسبی برای رهایی از دست کارهای نابسامان منزل باشد. برنامه نظافت کامل منزل به گونه ایست که شما می توانید کارهای نظافتی ساختمان را به صورت دوره ای و در هر روز به یک کار خاص اختصاص دهید. با این روش دیگر از نظافت منزل در ساعات طولانی، خبری نیست. با ما همراه باشید.

مراحل قدم به قدم نظافت کامل منزل

برنامه ریزی اولیه نظافت منزل

ابتدا لیست مهم ترین کارهای نظافتی منزل را تهیه کنید. به ترتیب اهمیتِ نظافت، آن ها را دسته بندی کنید. ممکن است بعضی قسمت های ساختمان نیاز به نظافت بیشتر و بعضی اتاق ها نیاز به نظافت دوره ای کمتری داشته باشند.

می توان نظافت آشپزخانه، نظافت اتاق نشیمن، نظافت حمام، نظافت توالت را در ابتدای لیست برنامه ریزی نظافت منزل قرار داد. از طرفی نظافت آینه ها و شیشه ها، نظافت راه پله، نظافت پارکینگ، نظافت درب ها و دیوارها در طول هفته یک بار و یا در ماه یک بار انجام شود. تشخیص این تکرار دوره با شماست تا هر زمان نیاز به نظافت باشد اقدام کنید. شاید در ماه 2 بار نیاز باشد پارکینگ راه پله ها و سایر قسمت های بیرونی ساختمان تمیز شوند.

 

اجرای لیست برنامه ریزی روزانه نظافت منزل

برنامه ریزی روزانه نظافت منزل ممکن است برای بعضی ماه ها و یا هفته ها متفاوت تر از سایر برنامه ها باشد. در این بین استثناهایی وجود دارند. تغییرات برنامه دست خودتان است و می توانید برنامه ای منعطف داشته باشید. حال با اولیت بندی قسمت های مختلف ساختمان برای نظافت روزانه منزل، باید بدانید هر اتاق را از کجا و چطور باید شروع کرد؟

 

به خودتان اعتماد داشته باشید

هنگامی که برنامه را برای روز های نخستین آغاز می کنید ممکن است اجرای آن به بیش از یک ساعت بیانجامد. اما نگران نباشید، این روال در طول روزهای بعد با سرعت بیشتری طی خواهد شد. تا آنجا که، می توانید نظافت هر بخش را کمتر از 20 دقیقه انجام دهید. هنگامی که طبق لیست برنامه ریزی نظافت روزانه منزل پیش می روید، نظافت منزل یک عادت می شود و از طرفی خانه ای همیشه تمیز و پاکیزه خواهید داشت.

شاید در ابتدا به نظر سخت برسد، اما نظافت منزل بعد از دیدن خانه ای کثیف، شلوغ و نامرتب به شما انرژی دو چندان می دهد. کافیست عذر و بهانه را کنار بذارید و کار را شروع کنید.

 

نظافت اتاق خواب

اولین قدم برای نظافت منزل از اتاق خواب شروع می شود. هنگامی که از خواب بیدار می شوید، قبل از ترک تخت خواب مرتب کردن آن است. بالش ها را مرتب در جایشان قرار دهید، روتختی را پهن کنید و لبه های برابری داشته باشد. جواهرات، لوازم ارایشی، لوسیون، مرطوب کننده ها و سایر اقلام آرایشی را روی میز آرایش قرار دهید.

لباس های نامرتب موجود در اتاق خواب را تا کرده و در کمد یا کشوی مخصوص به خودشان قرار دهید. لباس هایی که نیاز به اتوکشی دارند را جدا کنید تا در وقت مناسب اتو زده شوند.

 

نظافت حمام

اگر از آن دسته افراد هستید که هر روز صبح باید دوش بگیرید، بهترین گزینه بعد از اتاق خواب نظافت حمام است. پس از استحمام وان را به خوبی ضد عفونی نموده و با شوینده مخصوص تمیز نمایید. لکه ها، قطرات آب و جرم های سطح آینه و شیرآلات را تمیز نمایید. توالت فرنگی را با دستمال های مخصوص و پاک کننده های مناسب تمیز نمایید. اسپری مخصوص نظافت در صورت ضرورت استفاده نمایید.

برای نظافت حمام بهتر است نظم و ترتیب را نیز مد نظر قرار داد. لوازم آرایشی، بهداشتی و پاک کننده ها را در جایگاه مخصوصشان قرار دهید. کف حمام آخرین مرحله نظافت حمام را به خود اختصاص می دهد. کاشی و سرامیک ها را بخوبی بشویید(نکته: تهویه ی مناسب هنگام نظافت منزل وجود داشته باشد).

 

نظافت آشپزخانه

بعد از صرف صبحانه، اگر ظرف های صبحانه کم هستند برای صرفه جویی در مصرف برق و آب، بهتر است ظرف ها را به صورت دستی بشویید و از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید. ظرف های شسته شده ی شب قبل را از ماشین ظرفشویی تخلیه نمایید.

مایکروفر را با اسفنج مخصوص تمیز نمایید. برای نظافت استیل داخلی مایکروفر می توانید از سرکه استفاده نمایید.

کابینت ها را با اسپری مخصوص، پارچه های نخی بدون پرز و یا پارچه های میکروفیبر تمیز نمایید.

اجاق گاز را سعی کنید هر شب قبل ازاینکه آشپزخانه را ترک کنید تمیز نمایید. با این روش دیگر تمیز کردن جرم های خشک شده و لک های روی سطح اجاق گاز برایتان آزار دهنده نخواهند بود.

در مرحله آخر گردگیری آشپزخانه را انجام دهید و تمام.

 

نظافت اتاق نشیمن

نظافت اتاق نشیمن حتما در ابتدای لیست برنامه ریزی نظافت منزل تان قرار دهید. چرا که این اتاق جزء پر رفت و آمد ترین بخش های ساختمان است. نظافت روزانه آن جداً توصیه می شود. چرا که اگر میهمان سرزده هم داشته باشید، دیگر نگران نظافت و یا نامرتب بودن منزل نخواهید بود.

مبلمان را تمیز نمایید. اگر مبلمان، فرش و یا موکت لک شده اند و یا نیاز به جارو زدن دارند حتما در لحظه اقدام به نظافت نمایید. نظافت میز پذیرایی، میز تلویزیون، میزهای عسلی، میز خاطره و سایر سطوح که نیاز به گردگیری و لکه گیری دارند را با مایع مخصوص و دستمال مخصوص نظافت انجام دهید. بالش های مبلمان را مرتب کرده و در قسمت های مناسب قرار دهید. گلدان ها را در جای نور گیر و آفتابگیر بگذارید. سطل زباله ی اتاق نشیمن را هر روز خالی نمایید. کتاب ها و مجلات را در قفسه کتاب ها قرار دهید.

از نظافت پرده های اتاق نشیمن غافل نشوید. همواره پرده ها را گردگیری کنید و در صورت لزوم بشویید. ابزارهای نظافت اتاق نشیمن شامل: پارچه های میکروفیبر و یا دستمال های مناسب گردگیری، اسپری های پاک کننده، جارو برقی، جاروی دست و گردگیرهای مخصوص می باشد. با اجرای لیست برنامه ریزی نظافت روزانه منزل، شما با انجام روزانه نظافت منزل، آن را تبدیل به یکی از عادات مفید و مثبت خود نموده اید و نظافت و پاکیزگی منزل برایتان امری لذت بخش خواهد بود.

نکات کلی نظافت منزل

نکات کلی نظافت روزانه منزل

هر روز قبل از خروج از منزل عادت کنید ابتدا نظافت منزل را انجام دهید. در صورتی که شاغل هستید عادت کنید صبح ها زودتر از خواب بیدار شوید و حداقل نظافت اتاق خواب و آشپزخانه را انجام دهید. شب ها اگر تمایل به دوش گرفتن دارید سعی کنید نکات نظافت حمام که گفته شد را رعایت نمایید.

دقت کنید چند کار را می توان باهم انجام دهید. بعنوان مثال هنگامی که چای دم می کنید یا قهوه در حال آماده شدن است، می توانید ماشین ظرفشویی را تخلیه نمایید، میز رابچینید و یا مرتب کنید، سینک را تمیز نماید، کابینت ها را لکه گیری کنید. حال چای و یا قهوه شما آماده است می توانید برای رفع خستگی میل نمایید. همین امر هنگامی که غذای شما در حال سرخ شدن و یا پخته شدن است می تواند صادق باشد و به نظافت آشپزخانه بپردازید.

به افراد منزل آموزش دهید بعد از هر بار استحمام قسمت های مهم و جرمگیر حمام را چگونه نظافت نمایند. هنگامی که کف توالت را با مایع پاک کننده خیسانده اید، به نظافت آینه ها و شیشه ها بپردازید و یا دیواره ها را تمیز نمایید. در هر صورت می توانید در حین آماده شدن و یا طی پروسه انجام کاری، نظافت بخش دیگر از همان اتاق را انجام داد با این روش کارها منظم تر و سریع تر پیش خواهند رفت.

 

نظافت قسمت های بیرونی ساختمان

قسمت های بیرونی ساختمان برای یک خانم خانه دار بسیار کار دشواری است. توصیه می کنیم اینگونه کارها را به تنهایی انجام ندهید. همواره کار نظافت بیرونی ساختمان را به افراد خبره و کاربلد بسپارید. چرا که این کارها توان جسمانی بالایی نیاز دارند و از طرفی عدم رعایت نکات ایمنی حین نظافت ممکن است، صدمات غیر قابل جبرانی را به وجود آورد.

برای انجام کارهای دشوار و نظافت هایی که بسته به میزان توانایی، از عهده تان خارج است را به نظافتچیان ساختمان بسپارید. شرکت های خدمات نظافتی کارهای نظافت ساختمان را در کمترین زمان با بهترین کیفیت انجام خواهند داد.

مطمئن باشید هزینه ای که برای این کار صرف می کنید به مراتب از زحمتی که به خودتان می دهید برای نظافت بخش های بیرون ساختمان، کمتر خواهد بود. نظافت بیرون ساختمان مستلزم رعایت نکات ایمنی از قبیل شناخت جنس، رنگ و نوع پوشش دیوارها، شناخت پاک کننده های مخصوص هر لک و جرم و رعایت نکات ایمنی در مواجهه با اتصالات برقی و گازی است. با انتخاب یک شرکت خدمات نظافتی مناسب و معتبر، انجام کارها آسان تر خواهند بود.

نویسنده: آمنه ظریفی

گروه تولید محتوای تیم طراحی سایت باران