چگونه خانه خود را با شوینده دست ساز نظافت کنیم؟

نظافت منزل از جمله کارهایی است که همیشه خانم های خانه دار به آن مشغول اند. مانند هر کاری برای نظافت منزل، نیاز به دانستن نکاتی جهت راحتی در تمیزی منزل، همراه با موارد ایمنی هستیم. خواهید دید که نظافت منزل کار بسیار دشوار و پیچیده ای نیست.

در این مقاله نکاتی در رابطه با شوینده های مناسب هر سطح در اختیارتان قرار خواهیم داد. شوینده هایی که می توان به صورت دست ساز و سنتی تهیه نمود. بعنوان مثال سرکه در ترکیب شوینده های سنتی منزل بسیار پرقدرت و خارق العاده عمل می نماید و تمیزکننده ای همه جانبه است. این مایع به علت خواص ضدعفونی کنندگی، اسیدیته و عنصری بی خطر، می تواند گزینه مناسبی جهت نظافت منزل باشد.

نظافت منزل با شوینده دست ساز

تمیز کننده همه فن حریف

دستور کلی تهیه پاک کننده سرکه: مقداری آب، سرکه و اسانس های معطر را ترکیب نموده و در قوطی اسپری بریزید. ترکیب را خوب تکان دهید و اطمینان حاصل کنید که حل شدند.

 

شیشه پاک کن

دیگر نگران تمیز کردن لک های سخت از روی شیشه و آینه ها نباشید. می توان مقداری آب، سرکه و الکل صنعتی را در هم، حل نمایید. این محلول می تواند لک های روغنی، خشک شده و رده های روی شیشه و آینه ها را به خوبی تمیز نماید و سطوح را برق بیاندازد.

روش تهیه محلول مورد نظر :

ترکیب پنجاه پنجاه سرکه و الکل صنعتی به همراه آب شیرینِ جوشیده و سرد تهیه نمایید. به مقدار نیاز کمی اسانس و معطر کننده به آن اضافه نمایید. حال محلول را درون قوطی اسپری ریخته و در محل مورد نظر اسپری نمایید. توصیه می کنیم از دستمال های نانو برای رسیدن به نتیجه مطلوب و عدم نیاز به شستشوی دائم پارچه ها پس از نظافت منزل استفاده نمایید. پس از نظافت قوطی اسپری را در کابینت و دور از حرارت قرار دهید.

 

نرم کننده پارچه

برای نرمی هر چه بیشتر پارچه ها هنگام شستشو مقدار یک دوم سرکه سفید را یا 3 فنجان آب داغ مخلوط نمایید. در صورت نیاز اسانس مورد علاقه خود را به آن بیافزایید. می توانید در مرحله آب کشی به ماشین لباسشویی بریزید و یا هنگامی که لک های پارچه ها را با دست گرفته اید و شسته اید، در داخل تشتی محلول را ریخته و پارچه را قبل آب کشی در آن خوابانده پس از بیست دقیقه آبکشی نمایید. محلول نرم کننده را در شیشه های درب دار ریخته و پس از هربار استفاده درب آن را محکم ببندید. محلول ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

 

از بین بردن بوی بد اتاق

گاهی ناخواسته در حمام، آشپزخانه، یخچال و سایر اتاق ها بویی نامطبوع به وجود می آید. ممکن است نه علت را بیابید و نه چگونگی از بین بردن آن بو را بدانید. کافیست مقداری نوشابه گازدار به عنوان مایع ضد عفونتی کننده، همراه اسانس خوش بو کننده سنتی و دستی مانند گلاب، عطر های دست ساز و غیره مخلوط نموده و آن ها را در قوطی اسپری بریزید. در صورت لزوم می توانید دو فنجان آب به آن اضافه نمایید و با نوشابه بخوبی مخلوط نمایید. پخش بوی این اسپریِ خوش بو کننده در فضای خانه بعد از نظافت اثر آن را دو چندان خواهد کرد.

روش دیگری برای از بین بردن بوی بد آشپزخانه به وسیله سرکه است، مقداری سرکه را در ظرفی ریخته و بگذارید تا به دمای جوش برسد. سپس ظرف را روی کانتر آشپزخانه قرار دهید. بعد از گذشت مدتی همه بوهای موجود در محیط را به خود جذب می نماید.

 

پاک کننده چوب

این پاک کننده از موادی همچون چند قطره روغن زیتون، آب جوشیده ی سرد شده و آب لیمو برای از بین بردن لک های موجود در سطوح چوبی استفاده می شود. استفاده بر روی چوب هایی که لعاب داده شده اند و رنگ آمیزی شده اند بلا مانع است. روی چوب لک شده، اسپری نمایید و با پارچه ی نخی به آرامی به حالت دورانی و دایره ای کشیده تا لک به خوبی برطرف شود.

 

شوینده اجاق گاز

گاهی تمیز کردن غذای سوخته، شیر سر رفته، خط و خراش ها و روغن های موجود در سطح اجاق گاز بنظر غیر ممکن می آیند. توصیه می کنیم این محلول سحرآمیز را تهیه نموده و اجازه دهید قدرت پاک کنندگی خود را به شما ثابت کند.

یک چهارم فنجان صابون مایع، یک فنجان نوشابه گازدار، نصف فنجان نمک دریا، آب جوشیده، سرکه سفید و مقداری از اسانس های طبیعی را با هم ترکیب نموده و در قوطیِ اسپریِ مخصوص بریزید. برای تمیزی لک و جرم های اجاق گاز محلول را اسپری نموده و با اسفنج مخصوص، قلم موی نظافت و یا مسواک قدیمی تمیز نمایید. اگر محلول تهیه شده بصورت حرارت دیده و گرم مصرف شود اثر بهتری خواهد داشت. اجازه دهید محلول به مدت نیم ساعت یا 24 ساعت روی لک های اجاق گاز بماند، سپس به نظافت اجاق گاز بپردازید.

 

نظافت قوری و قهوه جوش

سرکه را درون قوری ریخته و اجازه دهید تا نصف پر شود، قوری را روی حرارت قرار دهید، تا بجوش آید. 24 ساعت و یا زمان کمتری بسته به میزان مقاومتِ لک های موجود صبر کنید تا از بین بروند. حال قوری را با آب گرم بشویید. برای تمیزی قهوه جوش، سرکه را در قهوه جوش بریزید، آن را تکان داده تا سرکه به همه قسمت های قهوه جوش نفوذ کند. بعد از گذشت مدت زمان معین، قهوه جوش را با آب گرم بشویید.

 

نظافت سینک

برای از بین بردن لک های موجود در سینک ظرفشویی، لیمو را روی سطح مورد نظر به حالت دورانی حرکت دهید. پس از 15 دقیقه جرم ها را با کاردک پلاستیکی از بین ببرید. در مرحله آخر برا حذف چربی ها با مایع ظرفشویی و آب بشویید.

 

لک های فرش

برای از بین بردن لک های فرش و موکت، دو قاشق سوپ خوری آب لیمو را با یک دوم فنجان سرکه مخلوط نمایید. مقداری از محلول را در محل لک ریخته و اجازه دهید خشک شود. سپس می توانید به نظافت، گردگیری و جارو زدن فرش نمایید.

 

تمیز کردن اتاق لباسشویی

گاهی دیدن جرم های اتاق لباسشویی بسیار منزجر کننده است و فکر اینکه چگونه می توان ان ها را تمیز نمود عذاب آور است. برای نظافت این قسمت از منزلتان نیز راهکاری داریم، کافیست طبق دستور نظافت، عمل نمایید. یک فنجان آب جوشیده سرد، پنج قاشق غذاخوری آرد ذرت و پنج قاشق غذاخوری سفید کننده ی معمولی را در یک قابلمه ریخته و مخلوط نمایید. کمی حرارت دهید. در قسمت های مختلف اتاق لباسشویی محلول را ریخته و پس از نیم ساعت خیساندن با چتکه مخصوص و یا جارویی با مویه های سفت اتاق را بشویید.

جهت تهیه پاک کننده مورد نظر بهتر است، آب سرد و آرد ذرت را در قابلمه مخلوط نمایید. دقت کنید آب، سرد باشد تا ذرات ذرت بهم نچسبند و توده های غیر قابل  حل ایجاد نشود. سپس کمی حرارت دهید، اما حرارت به نقطه جوش آب نرسد. بعد از خنک شدن محلول سفید کننده مورد نظر را به آن اضافه نمایید و خوب هم بزنید. پس از سرد شدن، مخلوط را در بطری ریخته و می توانید کار نظافت اتاق را انجام دهید.

نظافت منزل با شوینده دست ساز

نظافت منزل گاهی می تواند به همین سادگی و آسانی صورت گیرد. بدون اینکه صبح را با اضطراب چگونگی نظافت منزل آغاز کنید. در نظافت منزل داشتن دستکش مخصوص نظافت و یا دستکش مخصوص شستشو حتما داشته باشید. دستکش نظافت سرویس بهداشتی و آشپزخانه مجزا باشند. اگر دستان شما به مواد شوینده و گرد و غبار حساسیت دارد، قبل از پوشیدن دستکش پلاستیکی می توانید دستکش های نخی دست کنید و سپس از دستکش نظافت استفاده کنید.

خانم ها همواره برای نظافت منزل دقت و حوصله زیادی به خرج می دهند. منزلی که به خانم خانه سپرده می شود همواره نظافتی بی عیب و نقص و چیدمان درستی خواهد داشت. کافیست راهکارهای آسان نظافت منزل را بدانند. آنگاه نظافت منزل دیگر، تبدیل به معزل و دغدغه نخواهد بود.

 

در آخر

در روزگار پر دردسر امروز گاهی لازم است از افراد ماهر و خبره در زمینه نظافت منزل کمک بخواهیم. افرادی که زمان و هم و غم خود را صرف کسب تجاربی در زمینه نظافت منزل نموده اند. شرکت های خدماتی در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند. می توانید معتبرترین ها را انتخاب نمایید، که تعهد لازم را در مقابل مسئولیت های کاری خود داشته باشند.

دقت داشته باشید قبل از اینکه منزلتان را به افراد ناشناس بسپارید، از مورد اعتماد بودنشان اطمینان حاصل نمایید. سابقه کاری، رضایت مشتریان و جستجو در اینترنت می تواند اطلاعات خوبی را به شما بدهند.

نویسنده: آمنه ظریفی

گروه تولید محتوای تیم طراحی سایت باران