نکات کلیدی در نظافت آشپزخانه

یکی از مهم­ترین و اصلی­ ترین قسمت­های منزل، آشپزخانه است. از این رو، آشپزخانه را قلب Heart هر خانه می­نامند و اکثر خانم­ ها، به دکوراسیون و نظافت آشپزخانه اهمیت ویژه ­ای می ­دهند. در واقع هر کسی که آشپزی می­کند از آشپزخانه به هم ریخته و کثیف بیزار بوده، و حس خوبی به آن نخواهند داشت.

به طور حتم در آشپزخانه­ ای که همه وسایل بر سر جای خود هستند و همه چیز مرتب است، نظافت در آن رعایت شده، آشپزی و پخت و پز به بهترین نحو ممکن و با عشق زیاد انجام می­ شود. تصور کنید آشپزخانه­ ای کثیف و پر از چربی را، آیا شما در این مکان حس خوبی دارید؟ مطمئناً، اگر به شما بگویند که در این آشپزخانه غذا بپزید، خیلی سریع و بی­ حوصله این کار را انجام می­دهید تا خیلی زود از آن مکان خارج شوید.

اگر قصد دارید که نظافت آشپزخانه را شروع کنید اما نمی ­دانید دقیقا چه کارهایی باید انجام دهید، در ادامه مراحلی را برای نظافت آشپرخانه به شما معرفی می­کنیم، تا با انجام این ترفندها آشپزخانه­ تان برق بی­افتد و از آن نهایت لذت را ببرید.

نکات کلیدی نظافت آشپزخانه

با ظرف­ ها شروع کنید

اگر ظرف­ های کثیف در سینگ ظرفشویی تلمبار شده، برای نظافت آشپزخانه اول از همه دستکش ­ها را به دست کرده و از شستن ظرف­ ها شروع کنید. بعد از شستن، آنها را با یک پارچه تمیز خوب خشک و بر جایگاه­شان قرار دهید. با این کار میز و روی کابینت تمیز شده و هیچ وسیله اضافی بر روی آن نخواهد ماند.

برای شستن ظرف ­ها می­توانید از سرکه سفید استفاده کنید. به این طریق که مقداری از سرکه را به مواد شوینده اضافه کرده و ظرف ها را با آن بشویید. با این کار علاوه بر اینکه ظرف ­ها براق می­ شوند، تاثیر مواد شیمیایی هم کاهش می ­یابد.

 

پاک کردن گرد و غبار

می­توان گفت سقف و دیوارهای آشپزخانه زود به زود کثیف خواهند شد. به این دلیل بهتر است مرحله بعدی نظافت آشپزخانه را به پاک کردن گرد و غبار اختصاص دهید. در انجام گردگیری دقت داشته باشید. به شما پیشنهاد می­کنیم برای گردگیری حتما از ماسک استفاده کنید تا از وارد شدن خاک به دهان پیشگیری شود.

بهترین شیوه برای پاک کردن خاک این است که نظافت را از بالا به پایین انجام دهید، و گرد و غبار را به پایین ترین قسمت هدایت کنید. اگر این کار برعکس صورت گیرد، گرد و غبار دوباره به قسمت­های پایینی وارد می­شود و به قول معروف دوباره کاری خواهد شد.

 

به جنگ لکه­ های کاشی بروید

حتما شما هم در اکثر مواقع با لکه ­ها و روغن­های پاشیده شده بر روی کاشی آشپزخانه مواجه شده­اید. همان­طور که می­دانید این لکه ­ها از پخت و پز و حاصل مواد سرخ کردنی هستند که نمای بدی را ایجاد کرده و سبب کثیفی کاشی­ ها می­شوند. بنابراین بدون اتلاف وقت، در این مرحله از نظافت آشپزخانه کاشی ­ها را برق بی­اندازید.

برای پاک کردن لکه های کاشی راه های زیادی وجود دارد. یکی از این روش­ ها نیاز به لوازمی مانند اسفنج یا پارچه نرم با جذب آب بالا، دستمال توالت، جوش شیرین، کاسه، آب ولرم دارد. بعد از تهیه این لوازم، ابتدا لازم است مسیر پاشیده شدن لکه ها را بیابید. با این کار علاوه بر اینکه لکه ها خیلی سریع تمیز می­شوند، سطح هم آسیب نمی­بیند.

بعد از اینکه مسیر لکه را پیدا کرده­اید، یک پارچه تمیز را با آب ولرم شسته و برای تمیز کردن، پارچه را از یک سمت به سمت دیگر بکشید. توجه داشته باشید که هیچ­گاه به صورت دایره­ای لکه ها را پاک نکنید. بهتر است بعد از هر بار آشپزی اگر با لکه های روغنی بر روی دیوار مواجه شده­اید، به کمک دستمال توالت تمیز شود.

نکات کلیدی نظافت آشپزخانه

چگونه لکه های سخت را پاک کنیم؟

با این ترفندی که گفته شد، می­توانید لکه های سطحی را تمیز کنید. اما گاهی مواقع شما با لکه های سختی روبه رو هستید که خیلی دیر تمیز می­شوند. در این صورت چه کاری باید کرد؟ برای از بین بردن لکه های سخت پیشنهاد می­کنیم از معجزه جوش شیرین بهره ببرید. جهت این امر شما باید به کمک جوش شیرین یک خمیر به دست آورید. جوش شیرین را با آب ولرم مخلوط کرده تا خمیری شکل شود. سپس آن را بر روی لکه بمالید و بعد از گذشت چند ثانیه با دستمال، لکه های کثیف را پاک کنید و از تاثیر آن شگفت زده خواهید شد.

  • نکته مهم
    هیچ­گاه از سیم­ های زبر برای پاک کردن لکه ها استفاده نکنید، شاید بتواند به شما برای از بین بردن لکه ها کمک کند، اما به سطح آسیب جدی وارد خواهد کرد.

 

بروید سراغ هود

بی­ شک یکی از بخش ­های مهم در نظافت آشپزخانه تمیز کردن هود است. پاک کردن هود یکی از بخش­ های نظافتی بوده که همه آن را سخت می­گیرند. اما آنقدرها هم که فکر می­کنید کار زیاد سختی نیست. شما برای این کار می­توانید به جای مواد شیمیایی، روش­های خانگی بکار ببرید. به طور مثال، استفاده از آبلیمو یا جوش شیرین کمک خوبی برای تمیز کردن هود خواهد بود. برای این منظور، یک پارچه را به محلول آغشته کرده و به تمام سطح هود بمالید. سپس بعد از گذشت پنج دقیقه با پارچه تمیز تمام سطوح را پاک کنید.

یکی از قسمت­های هود که همیشه در معرض چربی زیاد است، زیر هود خواهد بود. برای تمیز کردن این بخش، می­توانید مواد شوینده معمولی بکار ببرید. همچنین آب گرم و صابون تاثیر زیادی در پاک شدن چربی­ ها از سطوح دارند.

 

برق انداختن سینگ

باید یکی از تمیزترین نقاط در آشپزخانه سینگ باشد. زیرا هر روزه میوه، سبزیجات و مواد غذایی با آن تماس دارد. ما ظروف خود را برای شستن داخل آن می­گذاریم تا آبکشی کنیم. بنابراین به طور حتم، چنین بخشی باید همیشه تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد. برای برق انداختن سینگ ظرفشویی از اسفنج استفاده کنید تا خراش ایجاد نشود. به جای مواد شوینده شیمیایی پیشنهاد می­کنیم از سرکه یا نوشابه گازدار به کار ببرید. همچنین پودر ماشین لباسشویی تاثیر زیادی در براق کردن سینگ دارد.

 

حذف چربی­ های گاز

مرحله بعدی برای نظافت آشپزخانه تمیز کردن اجاق گاز است. برخی هر روز و یا بعد از اتمام آشپزی این کار را انجام می­دهند، که می­توان گفت کمک بسیار خوبی می­باشد. اما اگر از این امر غافل شوید و نظافت اجاق گاز را پشت گوش بی­اندازید، صد در صد سختی زیادی را باید متحمل شوید.

راه های زیادی برای تمیز کردن سطح گاز وجود دارد، اما شما می­توانید از راه های خانگی و بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. به طور مثال می­توان باز هم از معجزه جوش شیرین کمک گرفت. برای این منظور محلولی از جوش شیرین، نمک و آب تهیه کرده و پارچه­ای تمیز داخل آن فرو ببرید. سپس پارچه آغشته به محلول را به تمام سطح گاز بمالید و چند دقیقه­ای اجازه دهید تا بر روی سطح بماند. هیچگاه تمیز کردن اجاق گاز را به تعویق نیاندازید. اگر هر زمان که لکه­ ای بر روی گاز ایجاد شد، آن را پاک کنید دیگر لکه های سختی بر روی آن باقی نمی ­ماند. تمیزی اجاق بسیار از دیدگاه زیبایی شناختی اهمیت دارد.

 

دستی هم به یخچال بکشید

برای اینکه نظافت آشپزخانه را تکمیل نمایید، به سمت یخچال رفته و آن را تمیز کنید. این کار شاید کمی وقت­گیر باشد، اما ارزش نظافت آن را دارد. اولین قدم در تمیز کردن یخچال این است که مواد غذایی تاریخ انقضای آنها گذشته یا قابل استفاده نیست را دور بیاندازید. اگر می­خواهید به طور اصولی این کار صورت گیرد، باید تمام وسایل و قفسه های یخچال را از آن خارج کنید.

قفسه ها را می­توانید برای تمیز کردن بهتر با مایع ظرفشویی بشویید. از شستن شیشه های یخچال با آب داغ بپرهیزید. زیرا امکان شکستن یا ترک خوردن شیشه وجود دارد. بعد از اینکه لوازم اضافه را دور انداخته­ و قطعات را شسته ­اید، آنها را خشک کرده و با دقت دوباره آنها را نصب کنید. با یک پارچه تمیز و نرم سطح بیرونی یخچال را دستمال بکشید. نظافت یخچال از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا می­تواند محلی برای تکثیر باکتری­ها باشد.

 

تمیز کردن کف آخرین ماموریت

حال که تمام مراحل نظافت آشپزخانه را به اتمام رساندید، نوبت مرحله نهایی یعنی تمیز کردن کف خواهد بود. برای این کار، ابتدا به کمک جاروبرقی تمام کف و زیر کابینت­ها را جارو کرده و خرده­ مواد غذایی را جمع کرده، سپس برای از بین بردن لکه ها و برق انداختن طی بکشید.

با انجام دادن تمام این مراحل به شما نوید یک آشپزخانه تروتمیز را می­دهیم. حال به آشپزخانه خود بعد از نظافت آشپزخانه نگاهی بیاندازید. می­بینید که داشتن چنین فضایی چقدر برایتان لذتبخش­ تر از شرایط قبلی است. اگر شاغل هستید و به هر شرایط دیگری قادر به نظافت آشپزخانه نیستید، نگران نباشید. برای نظافت آشپزخانه یا منزل خود می­توانید از شرکت­های خدماتی کمک بگیرید. در صورت نیاز کافیست با شرکت­های خدماتی و نظافتی قرار داد بسته تا برای شما کارگر اعزام کنند.

 

همچنین می­توانید اپلیکیشن خدمات نظافتی را بر روی گوشی­ های خود نصب کرده، و از طریق آن کارگر خدماتی و نظافتی را بدون دردسر سفارش دهید.

اپلیکیشن نظافت منزل