چگونه گرد و خاک را از سطوح اصلی خانه همچون دیوارها و سقف ها پاک کنیم

در طی این مطلب به آموزش غبارزدایی سطوح اصلی خانه ها از جمله دیوارها و سقف ها خواهیم پرداخت.

آماده سازی برای تمیز کردن سطوح دیوار و سقف
قبل از اینکه تمیز کردن سطوح دیوار و سقف را شروع کنید، باید هرگونه اقلام تزئینی و عکس را از روی دیوار وسقف بردارید. بسیاری از این اقلام نیز به خاک وجود خاک برروی آن ها کثیف شده اند و مکان آن ها روی دیوار باقی مانده است که ممکن است خاک باشد که اول باید آن ها تمیز شوند. ابزار بعدی، این است که هر گونه گیره ای که قابلیت جابجایی دارد را برداشت.
در آخر باید آشغال هایی که بر روی دیوار باقی مانده و خشک شده اند را با احتیاط برطرف نمود. دقت کنید که تمامی این موارد باید با احتیاط و دقت کامل انجام شود تا هیچگونه آسیبی به دیوار نرسد. اگر هم می خواهید تا هیچگونه گردوخاکی برروی دیگر وسایل موجود بر روی خانه قرار نگیرد، می توانید بر روی آن ها پارچه یا ملحفه ای قرار دهید و بعد از اینکه کارتان تمام شد، می توانید ملحفه ها را کاملا بشورید. دقت کنید که این موارد از مراحل بازسازی ساختمان می باشد.

پاک کردن گرد و خاک با جاروبرقی
یکی از بهترین ابزارها برای پاک کردن گردوخاک از دیوار و مخصوصا سقف که بلند است، استفاده از جاروبرقی است. سرهای جاروبرقی به دلیل اینکه مکش بالای دستگاه به راحتی می تواند هرگونه کثیفی و آشغال را از روی دیوار و سقف پاک نماید. از جاروبرقی به دلیل دسته بلندی که دارد، به راحتی می توان برای سقف و همچنین بالای دیوار که دست افراد اغلب به آنجا نمی رسد، استفاده کرد. هدف شما از این کار، پاک کردن هر گونه خاک از روی سطوح برای ماندگاری و طول عمر بیشتر رنگ ها می باشد.

شکاف ها را فراموش نکنید
در جاروبرقی ها، سر های وجود دارد که از آن ها برای پاک کردن گردوخاک درز و شکاف ها استفاده می شود. اگر درز و شکاف های شما به شدت کثیف و خاکی می باشند، حتما باید اقدام به تمیز کردن و شستن آن ها کنید که یکی از بهترین ابزارها همین استفاده از جاروبرقی است.

هر چند وقت یکبار باید اقدام به تمیز کردن دیوار و سقف کنیم؟
اصولا نزدیک های عید، خانواده ها اقدام به تمیز کردن دیوار و سقف های خود با دستمال و آب می کنند. اما اگر اصولی بخواهیم صحبت کنیم، در سال لازم است که سه یا چهار بار دیوار و سقف خانه خود را جاروبرقی بکشیم. اگر قبلا اقدام به نصب کاغذ دیواری کرده باشید، لازم است که این کار را به صورت ماهانه انجام دهید. دقت کنید که اگر قصد هم دارید سالی یک بار اقدام به تمیزکردن این سطوح کنید، حتما ماهانه یا حداقل هر چند ماه یکبار، درزها و شکاف ها تمیز کنید.

ابزارهایی که باید استفاده شود
بهترین ابزار برای تمیز کردن دیوار و سقف، استفاده از جاروبرقی با سر مخصوص است. اگر هم جاروبرقی در دسترس تان نیست، می توانید از تی استفاده کنید یا هر ابزاری که دارای دسته بلند و یک دستمال بر روی آن است. این ابزارها، معمولی ترین ابزار برای پاک کردن گردوخاک از روی دیوار و سقف ها می باشند و هر کسی با توجه به شرایط و ابزارهای در دسترسی که دارد، می تواند از آن استفاده کند و سطوح مورد نظر خود را تمیز کند.

پنکه سقفی را فراموش نکنید
دیگر محدوده ای که نباید تمیزکردن آن را فراموش کنیم، پنکه سقفی است. پنکه سقفی هرچند که امروزه دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما هنوز در خیلی از مکان ها از این وسیله برای خنک کردن و تغییر آب و هوای محیط داخل استفاده می کنند.
در زمستان، از این وسیله به هیچ وجه استفاده نمی شود، همچنین بعضی از این پنکه جنبه تزئینی دارند و کاربردی ندارند و از این رو بهترین مکان برای نشستن گردوخاک هستند. حتما قبل از استفاده آن ها را با دستمال یا جاروبرقی کاملا تمیز کنید، زیرا در صورت تمیز نکردن، ممکن است به جای هوا، گردوخاکی که از روی در سراسر محیط پخش می شود را بخورید.

thespruce منبع:
تهیه و تنظیم سایت نظافت
ترجمه: م.ص