نکات نظافت منزل

تمیزی و نظافت منزل ممکنه ساعت ها زمان ببرند. چه بسا بسیاری از منازل ممکن است بیش از یک روز نیاز به نظافت نیاز داشته باشند. دلایلی همچون، متراژ بالا، اتاق های زیاد، نظافت های دیر به دیر و سایر عوامل می توانند در این امر دخیل باشند. در این مقاله نکاتی را در رابطه نظافت منزل به شما می گوییم، که خواندن آن ها مفید خواهد بود. با سایت نظافت همراه باشید.

نکات نظافت منزل

نظافت از سطوح بالا به پایین

بهتر است کارهای نظافتی از سمت بالا، مثل سقف، دیوارها، دکور و میز شروع شود. چرا که آنچه حاصل از نظافت به عنوان دور ریز جمع می شود، ممکن است کف اتاق ریخته و یا پس از نظافت این قسمت ها گردو خاک ایجاد شود. اگر قبل آن نظافت کف اتاق و یا گردگیری را انجام داده باشید، به آن معناست که تمام زحماتتان هدر رفته است.

 

نظافت اتاق خواب

گردگیری با استفاده از پارچه های نخی که پُرز نمی دهند بهتر است. گاهی بعضی از پارچه های نخی بیشتر از گردو غبار روی سطوح از خود پرز بجای می گذارند. در صورت امکان می توانید از پارچه های میکروفیبر جهت امور نظافت استفاده نمایید. چرا که این پارچه ها دیر تر کثیف می شوند، اثر پاک کنندگی بالایی دارند و زودتر هم از آلودگی ها پاک می شوند. صبح قبل از اینکه از اتاق خواب خارج شوید. تخت خوابتان را مرتب نمایید و سعی کنید پارچه مناسب گردگیری را در کشو و یا سبدی زیر تخت قرار دهید. هر روز صبح بعد از بیدار شدن، خود را موظف به گردگیری اتاق خواب نمایید. این کار وقت زیادی از شما نمی گیرد.(پارچه را بعد از هر بار آلوده شدن، شسته و در سبد قرار دهید).

 

نظافت حمام

برای نظافت حمام، زمان بگذارید. هر بار پس از استحمام،عملِ لکه بری، جرم گیری، شستشو و جمع آوری آشغال ها و موهای کف حمام را انجام دهید. قطعا دیگر نیازی به نظافت های طولانی و جرم گیری های طاقت فرسا نیست. بعد از شستشو بهتر است، رطوبت و آب موجود در حمام را بگیرید. حوله های حمام را مرتب بشویید و برای خشک شدنِ بهتر، بعد از شستشو آن ها را روی بند و در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید. با این کار عملیات شستشو و ضدعفونی کردن را همزمان انجام داده اید. سپس حوله ها را مرتب در قفسه و یا جالباسی مخصوص قرار دهید.

 

اتاق نشیمن

همانطور که گفتیم بهتر است برای نظافت اتاق ها، عملیات نظافت از جهت بالا به پایین انجام شود. از پرکاربردترین اتاق های ساختمان، اتاق نشیمن می باشد، که مستلزم نظافت روزانه است. بعد از نظافت قسمت های بالایی اتاق، موکت ها و فرش ها آشغال زیادی به خود می گیرند. با تمیز کردن کف و یا شستشو به کار نظافت در این اتاق خاتمه دهید. اگر روزانه نظافتِ اتاق نشیمن انجام شود، همیشه اتاقی آراسته و مرتب خواهید داشت. هنگام مهمانی های یهویی و سر رسیدن مهمان سرزده استرس نخواهید داشت. سعی کنید محیط اطراف خود را با وسایل نالازم اشغال نکنید. گاهی شلوغی محیط، تمیزی فضا را زیاد منعکس نمی کند. می توان کفپوش ها و سرامیک را با بخارشوی و یا پارچه تمیز نظافت نمایید. نظافت اتاق نشیمن بسیار آسان تر از آشپزخانه است. چرا که در آشپزخانه انواع وسایل برقی، انواع اشیاء با متریال متفاوت و روش های نظافتی مختلف باید صورت گیرد، که برای هر یک باید شوینده مخصوص به خود مورد استفاده قرار گیرد.

 

اتاق کودکان

همه با شیطنت های کودکانه و ریخت و پاش هایی که در منزل دارند بخوبی آشنا هستیم. اتاقی که به این کوچولوهای دوست داشتنی تعلق دارد، دیوارهایی نقاشی شده، فرش های رنگی و جوهری شده، اسباب بازی های پخش شده کف اتاق و تخت بهم ریخته دارد. خونسرد باشید. قبل از هر چیز اتاق های کودکان را با رنگ های پایه آب و روغنی نقاشی کنید. با این حال دیگر نگران پاک کردن نقاشی های دیواری نخواهید بودو به راحتی می توان آنها را با محلول آب و صابون تمیز نمود. اسباب بازی ها را در کمد و یا سطل وسایل قرار دهید. و وسایل شکسته و نالازم را دور بریزید. مرتب کردن تخت خواب را بهتر است به خود او بسپارید. هرچند ممکن است این کار را روزانه انجام دهید، اما به کودک آموزش دهید مسئولیت نظافت اتاقِ خود را به عهده گیرد.

 

نکات مهم برای نظافت منزل

نکات مهم نظافت منزل

تهیه لیست کارهای روزانه

نوشتن لیست کارهای روزانه، کمک بزرگی به شما در پیشروی نظافت منزل خواهد داشت. زمانیکه لیستی از کارهایی که باید انجام شود را تهیه کنید، ذهنتان متمرکز خواهد شد. فکر کنید صبح بیدار شده اید و در فکر تمیز کردن منزل هستید.

اما از کجا باید شروع کرد؟

چه قسمت هایی نیاز به نظافت دارند و چطور باید انجام شوند؟

توصیه می کنیم برای شروع ابتدا به سراغ اتاق هایی که زمان و تمیزی بیش تری نیاز دارند بروید. مانند آشپزخانه یا سرویس بهداشتی. اگر انجام نظافت این دو بخش را به آخر بیاندازید، با خستگی ناشی از نظافت سایر اتاق های ساختمان نمی توانید با حوصله و دقت به تمیزکاری بپردازید. انرژی اولیه خود را هدر ندهید. هرکاری که تمام می شود از موارد لیست نظافت خط بزنید، با این کار متوجه می شوید، چه اندازه با برنامه پیش رفته اید و تعداد کارهای انجام شده را خواهید داشت.

به کارها سرعت دهید و در بین نظافت، زیاد استراحت نکنید. استراحت زیاد باعث قالب شدن خستگی به شما خواهد شد و از طرفی ممکن است ایجاد وقفه باعث طولانی شدن کار شود.

 

آشنایی با پاک کننده ها:

دستورالعمل ها را مطالعه نمایید

نوشته ها و طریقه مصرف روی پاک کننده ها را حتما قبل از مصرف مطالعه نمایید. بهتر است بدانید برای چه نوع سطحی کاربرد دارند. شرایط ایمنی استفاده از آن ها چیست؟

دو مزیت در خواندن بروشور و یا برچسب پاک کننده ها وجود دارد:

1. از طریقه مصرف آگاه می شوید.

2. وقتی با لک روی سطح چوبی، استیل، لعابی، سنگی و غیره برخورد می کنید، خوب می دانید که چگونه می توان آن را برطرف نمود و از بین ببرید.

برای از بین بردن لکه ها و آلودگی ها طبق طریقه مصرف عمل نمایید. پاک کننده ها، استفاده روزانه یا هفتگی دارند، گاهی نباید همه روزه از پاک کننده ها استفاده نمود. شوینده هایی که مصرف می کنید حتما علامت استاندارد و مجوزهای بهداشتی را داشته باشند. توسط شرکت های معتبر تولید شده باشند و به محیط زیست و سلامتی خانواده و فرد صدمه وارد نکند.

 

استفاده از پاک کننده های سمی ممنوع

از پاک کننده هایی آمونیاک یا سفید کننده های کلری استفاده نکنید. این نوع پاک کننده ها بسیار سمی هستند. از ترکیب آمونیاک و کلر، کرامین به وجود می آید که بسیار خطرناک است. به توصیه افراد ناشی در این زمینه گوش ندهید و سلامتی تان را به خطر نیاندازید.

 

استفاده از پاک کننده های ایمن و استاندارد

از پاک کننده های توالت، پاک کننده های اجاق گاز یا دیگر لکه برهایی استفاده کنید، که حاوی اسید هیدروکلریک، اسید فسفریک، هیدروکسید سدیم یا پتاسیم یا اتانولامین ها نباشند. متاسفانه این مواد شیمیایی می تواند باعث سوختگی پوست، کوری و سوزش ریه شود.

 

از خوشبو کننده ها کمتر استفاده کنید

ممکن است با استفاده خوشبو کننده های هوا، کودکان، افراد بزرگسال و کسانی که آلرژی و یا آسم دارند دچار حساسیت شوند. در اینصورت استفاده از خوشبو کننده های لباس در ماشین لباسشویی نیز ممنوع می باشد.

 

استفاده از تریکلوسان ممنوع

گاهی بعضی از شوینده ها حاوی تریکلوسان هستند. سعی کنید شوینده مورد نظر خود را با دقت خریداری نمایید. اگر این ماده شیمیایی جزء ترکیبات شوینده بود، از خرید آن خودداری نمایید. به اشتباه این ماده خطرناک به عنوان ضدعفونی کننده معرفی شده است و در بعضی خمیر دندان ها، صابون، مواد آرایشی و اقلام رایج خانگی استفاده می گردد. این ماده شیمیایی نه تنها ضد میکروب نمی باشد، بلکه به سلامتی افراد مصرف کننده نیز آسیب میزند.

 

تهویه مناسب زمان استفاده از پاک کننده ها

اطمینان حاصل کنید در فضایی که قرار است از لکه برها استفاده کنید، امکان تهویه مناسب و گردش هوای کافی وجود داشته باشد.

 

جرم گیری چاه ها و لوله ها

بجای استفاده از محلول ها یا مایع های اسیدی خطرناک برای باز کردن گرفتگی چاه و لوله ها، کافیست اندازه مساوی نصف، نصف سرکه و نوشابه مخلوط نمایید و در محل مورد نظر بریزید. کاربرد محلول های دست ساز و سنتی خطر کمتری داشته و با اطمینان می توان بکار برد.

 

سخن پایانی

عده ای گمان می کنند کار فقط برای خارج از منزل است که با انجام آن مایحتاج خانواده تامین می شود. خوب است بدانید، خانم های خانه دار مسئولیت های خطیری در منزل بر عهده دارند. گاهی کارِ چند کارگر نظافت ساختمان را خانم ها یک تنه انجام می دهند. خانم ها را در این امر همراهی و یاری نمایید.

آرامش بهترین هدیه است، فرصتی برای استراحت و آرامش خانم های خانه فراهم کنید.

می توانید با استخدام نظافتچیان ماهر از شرکت های معتبر، نظافت منزل خویش را انجام دهید. شرکت های خدماتی و نظافتی همواره اصول نظافت، شستشو و چیدمان منزل را به خوبی می دانند.

همچنین میتوانید بصورت دوره ای و گردشی ماهی یک بار نظافت داخلی و خارجی ساختمان را به کارگران نظافتی بسپارید.

 

نویسنده: آمنه ظریفی

گروه تولید محتوای طراحی سایت باران